ITHub

5 biztos pont a tehetségek elüldözéséhez

5 biztos pont a tehetségek elüldözéséhez
Kóbor Ádám
Kóbor Ádám
| ~3 perc olvasás

Lényegre törő és egyben provokatív olvasói levelet kaptunk korábban, melynek írója a hazai IT-szektor gyerekbetegségeit feszegette. Erre reflektálva összegyűjtöttük, hogy mik azok a tényezők, melyek szerepet játszanak a tehetséges munkavállalók elvándorlásában egy-egy cégnél.

munkahely konfliktus

Ugyan nem lehet minden cég hipertrendi startup, ahol ingyen van a gourmet ebédmenü, szinte már menekülni kell az irodai masszőrök elől, és nem lehet elférni a ping-pong asztaloktól, de azért van néhány más szempont is, melyeket szem előtt tartva megelőzhetjük a legtehetségesebb alkalmazottaink elvándorlását (vagy adott esetben elősegíthetjük, hogy a mi cégünket válasszák). Vegyük hát sorra a "legtaszítóbb" vállalati jelenségeket!

A digitális útvesztő

Sajnos napjainkban - főleg az IT szektorban - az álláskeresés majdnem teljesen digitális formában zajlik, ami rendkívül személytelenné teszi a folyamatot. Előszűrésnek online teszt, automatikus kiértékeléssel, automatikus válaszlevelek, és így tovább, a sor tetszőlegesen folytatható. Az egészet sokkal személyesebbé, ha úgy tetszik otthonosabbá lehet tenni néhány - nem előre generált - levéllel, vagy több beszélgetéssel. Egy biztos: minél ridegebb, és személytelenebb egy kiválasztási folyamat, annál nagyobb eséllyel ijeszti el az igazán alkalmas jelölteket.

A Peter-elv

Munkahelyi környezetben a Peter-elv akkor mutatkozik meg, ha adott egy vezető, aki foggal-körömmel ragaszkodik a nehezen megszerzett hatalmához, ami azonban a folyamatos törtetés okán csak egy szimpla pozíció, csekély mögöttes szakmai tudással. Célja eléréséhez nem riad vissza attól sem, hogy időről-időre rossz döntésekkel sújtsa beosztottait, bizonyítandó, hogy ő tényleg mindenhez ért. Ha a felsővezetés teret hagy egy ilyen típusú főnöknek, akkor borítékolható, hogy az élelmesebb kollégák szépen lassan továbbállnak.

A minőség helyett a mennyiség számít

Informatikusként dolgozni szellemi foglalkozás. A teljesítmény nem mérhető órában, vagy darabszámban, még fejlesztőknél sem túl árulkodó a kódsor/nap felbontás. Személyes véleményem szerint is a mennyiség előtérbe helyezése a legkárosabb hozzáállás, ami csak sújthatja az informatikai cégek dolgozóit. Mindannyian különbözőek vagyunk, eltérő munkamódszerekkel, amiből következik, hogy az azonos feladaton dolgozó szakemberek közül nem feltétlenül az teljesít jobban, aki több időt tölt el a megoldás keresésével. A weboldalak tiltása, a rendszeresen túlórázó kollégák magasztalása mind olyan üzenetet hordoz, ami nem túl csábító a saját képességeivel tisztában lévő szakembereknek.

Zárt ajtók, süket fülek

Mindenki szereti azt hallani a kollégáitól, hogy jól dolgozik. Na de ki szereti azt hallani, hogy süllyed a cég hajója? Számos felmérés rávilágított már, hogy sokkal több az olyan vállalat, ahol a rendszeresen bólogató, szinte sosem konfrontálódó alkalmazottakat többre tartják, mint azokat, akik adott esetben egyébként jogosan, és konstruktívan fogalmaznak meg kritikát a céges kultúrával kapcsolatban. Hiába, a jó munkahely alapja az átláthatóság, és a visszajelzések megléte.

Bürokrácia

Valószínűleg ez szorul a legkevésbé magyarázatra. Még a leglelkesebb újítókat is letöri, ha munkahelyükön rugalmatlan, lassú, és bürokratikus szabályozások akadályozzák törekvéseiket, melyeknek köszönhetően idővel beleszürkülnek a mezőnybe. Egy cég sem engedheti meg magának, hogy alkalmazottai elveszítsék lelkesedésüket, és új kihívások után nézzenek - jellemzően más vállalatok háza táján.

Ti jöttök, benneteket mi kerget őrületbe?