iOS 8 vs. Android 5 - A tények
Kevés megosztóbb dolgot lehet találni tech témában az iOS, és az Android elvakult híveinek soha véget nem érő cicaharcánál. Jelen posztunkkal nem szándékozunk igazságot szolgáltatni, hiszen ez objektíven nem is lehetséges, viszont megpróbáltuk összegyűjteni a két mobil operációs rendszer közötti, tényszerű különbségeket. Beszéljenek hát helyettünk a képek, és a számok!
Az Apple legújabb operációs rendszerét szeptember 17-én, míg a Google-ét november 3-án jelentették be: igazán nagy, világmegváltó újítást egyikük sem hozott, inkább csak a meglévő funkciókat, illetve a design-t csiszolgatták tovább, ám ennek ellenére mindkét rendszer tartogat érdekes újdonságokat.
Design
Az iOS-nél csak kisebb módosításokra vállalkoztak ezúttal, a Jony Ive féle flat designt már meglépték az előző, 7-es verziónál. Az Android eggyel - ha nem sokkal - nagyobbat húzott ezúttal, úgy döntöttek, hogy alapvetően újragondolják a rendszer kinézetét, ennek eredménye lett a material design előtérbe helyezése. Nem szeretném idemásolni a mindenhol felbukkanó marketing szöveget, az alábbi videó többet mond ennél.
Néhányan elég kritikusak ezzel az újítással szemben, mondván, amit nyertek a réven, azt elvesztették a vámon: bár a design átláthatóbb, és szellősebb, mint az elődje volt, de cserében azonos nagyságú területen kevesebb információt tudnak megjeleníteni az appok.
Teljesítmény
Azt már megszokhattuk, hogy az iPhone-ok papíron mindig gyengébbek az aktuális Nexusoknál, gyengébb processzorral, és kevesebb RAM-mal rendelkeznek, ugyanakkor sokkal simábban fut rajtuk az iOS. A titok abban rejlett, hogy az Apple-nek mindig konkrét, jól ismert hardverre kellett fejlesztenie egy operációs rendszert, míg az Androidnak kis túlzással egy jobb mosógépen is el kellett indulnia. Utóbbin nem tudott változtatni a Google, ezért más eszközökhöz nyúlt: a KitKatnél elérték (Project Svelte), hogy 512 MB RAM-mal rendelkező készülekekre is feltelepíthető legyen, a Lollipopnál pedig bevezették az új futtatókörnyezetet, az ART-ot, mely sokkal gyorsabban, és kevesebb erőforrás felhasználásával tudja futtatni az alkalmazásokat (cserében azok valamivel nagyobb helyett foglalnak).
Az iOS mindemellett már az előző verzióban is támogatta a 64 bites processzorokat, az Androidnál ez csak most valósult meg.
Összehasonlításképp: az iPhone 6 Plust 2 magos, magonként 1.4 GHz-es, míg a Nexus 6-ot 4 magos, egyenként 2.7 GHz-es processzorral gyártják, előbbihez 1, utóbbihoz 3 GB RAM jár, az árcédula mégis az iPhone esetében a súlyosabb (~750, kontra ~650 USD). A szignifikáns különbség ellenére a mindennapi használat (Facebook, levelezés, Twitter, stb...) során valószínűleg semmilyen eltérést nem fognak tapasztalni a felhasználók a két telefon sebessége között.
Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül a régebbi iPhone-t, és iPadet birtoklók negatív észrevételei mellett, akik sok esetben számoltak be elviselhetetlen lassulásról, miután frissítették készüléküket az iOS legújabb, 8-as verziójára.
Akkumulátor
A Project Volta 30%-kal több üzemidőt ígér az új Androidon (kép: arstechnica)
Természetesen itt is egymással szöges ellentétben álló véleményeket hallani a két oldalról: ki jár töltővel mindenhová, kinek zabálja gyorsabban az akksiját a mobilinternet, kinek a Wi-Fi, a sor folytatható. Vitathatatlan azonban, hogy a különböző teszteken csak néhány Androidos csúcsmodell volt képes megverni ezidáig az iPhone-okat üzemidő tekintetében, ezen próbált változtatni a Google a Volta elnevezésű projekttel, és a gyorstöltéssel. Az első eredmények alapján ráadásul sikerrel, az alacsony prioritású folyamatok kötegelt, időzített futtatásával ugyanis mintegy 30%-kal sikerült növelniük az új Androidot futtató eszközök üzemidejét, amivel már nem lesz nehéz befogni az iPhone-okat, sőt.
Funkciók
Fontos leszögezni, hogy a rendszer testreszabhatóságában alapvetően nem az Android gyári alkalmazásai verik meg az iOS-t, hanem annak a lehetősége, hogy ezeket a gyári appokat lecserélhetik a felhasználók más, esetleg rugalmasabb megoldásokra. Ezen a téren az Apple is újított, és az Android mintájára lehetővé tette, hogy a saját billentyűzete helyett más fejlesztők alkalmazásait használhassák a userek. (Nem minden esetben azonban, szenzitív információk megadásakor továbbra is csak a "beépített" billentyűzet használható.)
Nagyot egyik cég sem változtatott a már megszokott kezdőképernyőn
A kezdőképernyőn egyik óriás sem újított nagyot, az iOS-é továbbra is rugalmatlan, nem lehet róla elrejteni bizonyos alkalmazásokat, az Androidnál pedig úgy gondolták, hogy nem nyúlnak hozzá a KitKatben már bevált launcherhez.
Az Android főleg az értesítések megjelenítését próbálta optimalizálni, balra a régi, jobbra az új elrendezés (kép: greenbot)
Az Android talán legnagyobb, konkrét funkciókat érintő változtatása az értesítések megreformálása volt. Egyrészt az iOS-ből már jól ismert, zárképernyős értesítéseket implementálták a legújabb verzióban, másrészt pedig újragondolták az értesítési sáv elrendezését.
A futó alkalmazások közötti váltás iOS-en, és Androidon
Az iOS-ben, ahogy az Androidban is, már a kezdetektől fogva tudtunk a futó alkalmazások között váltogatni, de előbbi esetében az alkalmazások bélyegképei csak a 7-es verzió óta jelennek meg az erre kialakított felületen. Ezúttal az iOS-ben a legutóbbi névjegyek felsorolásával, az Androidnál pedig egy átszabott, lapozós felülettel egészült ki a funkció.
Az iOS 8 két nagy erőssége: Continuity, Family Sharing
Az iOS 8 Continuity elnevezésű funkciója segítségével akár az asztali gépünkön is fogadhatunk, és indíthatunk hívásokat
Még, ha otthon is vagyunk, nem biztos, hogy telefonunk épp mellettünk van, így az sem biztos, hogy meghalljuk, ha csörög. Az iOS 8-ban debütált Continuity segítségével ezentúl akár az összes eszközünkön láthatjuk, és kezelhetjük a hívásainkat, sőt, a Handoff funkcióval számos alkalmazás esetén az aktuális tevékenységünket is félbehagyhatjuk, és zavartalanul folytathatjuk egy másik kütyünkön. Ha valakinek mégsem működne, akkor itt talál egy remek leírást a hiba elhárítására.
A másik nagy újítás kevésbé látványos, de annál hasznosabb, és a Family Sharing névre hallgat. Miért kellene megvennie a családtagoknak is ugyanazokat az alkalmazásokat, könyveket, zenéket, melyeket már valamelyikük megvásárolt? A Family Sharing épp ezt küszöböli ki azzal, hogy egy adott fiók megvásárolt tartalmait teszi megoszthatóvá max. 6 személy között.
Az iOS 8 vitathatatlan hiányosságai az Android 5-tel szemben
- Több felhasználó támogatása: Az Androidnál már korábban rájöttek, hogy egy tabletet pl. jellemzően nem csak egy ember használ a családban, így hasznos lehet, ha azon mindenki csak a saját dolgaihoz férhet hozzá. Sőt, egy vendég-módot is beépítettek a rendszerbe, így nem kell félnünk, hogy ha valakinek a kezébe adjuk a kütyüjeinket, akkor vicceskedő üzeneteket küld a főnökünknek.
- Teljes NFC támogatás: Nem, az Apple Pay még nem az, az NFC ennél többre képes.
- RAW formátum képeknél: Az Android Camera API új verziójának hála tömörítetlen formátumban is hozzáférhetőek lesznek majd az általunk készített fotók, ami számos lehetőséget nyújt a jövőben a fejlesztőknek, legyen szó profibb fényképező alkalmazásokról, vagy a már elkészített képek módosíthatóságáról.
Adódik ezek után a kérdés: Ti mit hiányoltok, és melyik rendszerből?