Mondj fel, és kapsz ötezer dollárt! - avagy az Amazon munkaerőösztönző programjai
Az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos nemrég jelentette meg a részvénytulajdonosoknak szóló éves levelét, aminek az egyik legérdekesebb része a Pay to Quit program, amelynek keretében az Amazon ötezer dollárt fizet a dolgozóinak, ha felmondanak.
Jeff Bezos, az Amazon alapítója és vezérigazgatója
A cél, hogy csak azok az emberek maradjanak a vállalatnál, akik tényleg ott szeretnének dolgozni, és magas az elkötelezettségük. Egyébiránt nem ez az első ilyen jellegű program, az eredeti változatot a Zapposnál alkották meg, az Amazon kisebb változtatásokkal vette át.
„A Pay to Quit meglehetősen egyszerű dolog.“ — mondja Bezos. „Évente egyszer felajánlunk a dolgozóinknak egy összeget, amit akkor kapnak meg, ha itthagyják a céget. Az első évben ez kétezer dollár, és évente növekszik egészen addig, amíg eléri az ötezer dollárt. Az ajánlat tetején az áll: Kérjük ne fogadd el ezt az ajánlatot. Nyilván valóban nem szeretnénk, hogy elfogadják; azt szeretnénk, hogy maradjanak. Miért csináljuk mégis ezt, miért tesszük nekik ezt az ajánlatot? A lényeg, hogy az emberek ilyenkor egy pillanatra elgondolkozzanak azon, mit is szeretnének valójában. Hosszútávon sem a cégnek, sem a munkavállalónak nem jó, ha olyan helyen tölti az idejét, ahol valójában nem szeretne lenni.“
A cégnek nem ez az egyetlen kezdeményezése, amellyel a neki dolgozó munkaerő minőségét kívánja javítani. Miközben a Yahoo! tavaly erősen korlátozta az otthonról történő munkavégzés lehetőségét, az Amazon Virtual Contact Centere (ami tulajdonképpen egy távoli support szolgáltatás) rohamosan növekszik, már tíz USA államban folyamatosan működik. Bezos szerint egyrészt sokan vannak, akik például kisgyermekesek, és nem tudnak az otthonukon kívül dolgozni, ill. ezzel a módszerrel nagyobb a merítési lehetőségük.
Az Amazonban egy másik érdekesség az, hogy az új ötletek, irányvonalak nem kizárólag a senior szakértőktől jöhetnek, hanem bárki hozzáteheti a magáét. Természetesen egy csomó ötlet nem lesz sikeres, sőt, egyenesen kudarc lesz. De ez egyáltalán nem baj.
„A kudarc az alkotási folyamat szerves része. Nem opcionális, hanem kötelező eleme. Mi ezt megértjük, és hiszünk a korai kudarcban, amit addig iterálunk, amíg jó nem lesz. Ha ez a folyamat működik, annak az eredménye az, hogy lesz rengeteg kicsi kudarcunk, aztán ha valami működik a vevőknél, arra ráfekszünk, és reméljük, sikersztorit tudunk csinálni belőle. Persze a dolog nem ilyen egyszerű, az új dolgok feltalálása mindig nehéz munka, és a nagyobb kudarcok is elkerülhetetlenek.„ — mondja Bezos.