ITHub

Mivel megy el az időnk a munkahelyen? (Spoiler: nem a Facebook-kal)

Mivel megy el az időnk a munkahelyen? (Spoiler: nem a Facebook-kal)
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~3 perc olvasás

Egyes becslések szerint a munkáltatók évente körülbelül 134 milliárd dollárt veszítenek azzal, hogy a dolgozóik munkaidőben nem a munkával kapcsolatos tevékenységeket végeznek. Ez egy kifejezetten konzervatív szám — a valóság ennél valamivel valószínűleg rosszabb. Ebben a posztban a Bolt Agency felmérésének segítségével azt járjuk körül, miért ekkora ez a szám, mivel telik ez az idő, és azt is érintjük, hogyan lehetne rajta javítani (vagy egyáltalán annyira rossz dolog-e ez).

Mivel megy el az időnk a munkahelyen?

Érdemes megvizsgálni annak az eloszlását, ki mennyit tölt a munkaidejéből a munkához szorosan nem kapcsolható dolgokkal. A felmérés szerint a megkérdezettek 68%-a heti max. két órát, 21% 2-5 órát, 12% pedig 5-10 órát, vagy ennél is többet.

Valószínűleg sok munkáltató véli úgy, hogy a dolgozók rengeteg időt töltenek az internet böngészésével (ez már csak abból is látszik, hogy sok munkahelyen szigorú korlátozásokkal lehet csak böngészni az internetes tartalmakat). Érdekes módon a netezés nincs vezető helyen a listán. A kimutatás alapján a négy leggyakoribb ok a felesleges meetingek, az irodai politika, az idegesítő munkatársak, valamint mások hibái miatti nem tervezett teendők voltak. Szintén említése méltó, de korántsem ennyire elterjedt a főnök miatti időkiesés és a busywork, amit nehéz lefordítani, de a jelenséget mindenki ismeri: arról van szó, amikor valaki látványosan úgy csinál, mintha dolgozna, pedig közben semmilyen valódi, produktív munka nem történik. Az internet böngészésével a nem munkával töltött időnknek „csak“ kb. 18%-a megy el.

Annak ellenére, hogy a web böngészése a lista utolsó helyén van, tízből hat alkalmazott beismeri, hogy rendszeresen néz olyan oldalakat munkaidőben, amik nem igazán köthetők a feladataihoz. Ha azt nézzük, milyen szájtok látogatásával ütik el az időt az alkalmazottak, természetesen a Facebook a nyertes (a válaszadók 41%-a nézi rendszeresen), ezt szorosan követi a LinkedIn (37%) és a Google (28%). A megkérdezettek 46%-ára igaz, hogy már kerestek állást az interneten munkaidő alatt jelenlegi helyükön. A felmérésből az is kiderül, hogy az internet-elérés blokkolásának túl sok értelme nincs, hiszen a többség a személyes jellegű oldalakat (pl. Facebook, Twitter) többnyire már úgyis az okostelefonján használja.

Az okokat vizsgálva talán kissé meglepő lehet, hogy a munkavállalóknak csak egy kis része gondolja úgy, hogy alulfizetettség miatt nem tölt több időt tényleges feladataival. Sőt, ennek némileg az ellenkezője igaz: a vezető ok általában a kihívások, a felelősség hiánya, és/vagy a dolgozók sokszor egész egyszerűen csak unják magukat.

De tényleg ördögtől való ez az „elfecsérelt“ idő? Nem valószínű. Számos kutatás rámutat, és maguk a dolgozók több mint 70%-a is úgy véli, a rövid szünetek növelik a munkakedvet, és végső soron jobb eredményekhez segítenek. És persze azt sem árt hozzátenni, hogy az Egyesült Államok a munkahelyi produktivitást tekintve (GDP/munkaóra) még mindig dobogós helyen áll 59.28 dollárral (Magyarország a 38. helyen áll 24.37 dollárral).