Miért nem ismerik el gyakrabban a jó munkát a vezetők?
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~2 perc olvasás
A tapasztalat azt mutatja, hogy a menedzseri (nem elsősorban anyagi jellegű) elismerés egy nagyon hasznos eszköz a vezetők kezében — motiválja a dolgozókat és növeli a produktivitásukat — sok vezető mégsem gyakorolja túlságosan gyakran. Dr. Bob Nelson 34 munkáltató alapján készített tanulmányában annak jár utána, mi lehet ennek az oka.
Az írásból megtudhatjuk, hogy a leggyakrabban említett okok a következők:
- A menedzser nem érzi pontosan, mi lenne a legjobb módja az illető elismerésének.
- A vezető nem érzi úgy, hogy ez fontos része lenne a munkájának.
- Nincs rá idejük.
- Félnek tőle, hogy valakit esetleg kihagynak az elismertek sorából.
- Nem érzik úgy, hogy a múltban adott elismerés bármilyen reakciót kiváltott volna.
Toni Bowers a TechRepublic hasábjain erre reagálva összeszedett minden pontra egy-egy lehetséges választ, ami szintén érdekes adalék lehet a témához.
- Legtöbbször elég egy nagyon rövid, "szép munka volt" jellegű email, vagy akár néhány elismerő szó a team közös meetingjén, ahol mindenki jelen van. Az elismerés nem kell, hogy egy fizetett út legyen a Bahamákra — a dolgozók általában önmagában azt értékelik, ha az általuk jól végzett munka nem marad észrevétlen.
- Pedig az. A vezető emberekkel dolgozik, így a jó vezetővé váláshoz elengedhetetlen a dolgozók emberi oldalának meglátása (divatos szóval a people skills), amelynek ez is része. A munkaerő nem sakkfigurák összessége, akiket tárgyakként kell mozgatnunk a produktivitás maximalizálása érdekében.
- Idő mindig van. Főleg, hogy legtöbbször egyáltalán nem nagy időigényű dologról van szó (ld. 1-es pont).
- Egyszerű: kérdezni kell, ha nem vagyunk benne biztosak, kinek/kiknek jár az elismerés egy-egy dologért.
- De, kiváltott, még ha nem is feltétlenül mutatja az illető. Ez szinte mindenkire igaz.
A ti munkátokat milyen gyakran ismeri el a vezetőtök? Produktívabbnak érzitek magatokat ettől (vagy kevésbé a hiányától)?