ITHub

Menedzseld a karrieredet úgy, mint egy vállalatot!

Menedzseld a karrieredet úgy, mint egy vállalatot!
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~4 perc olvasás

Bár az IT munkaerőpiac szép időket él mostanában, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egy álomkarrier csakúgy az ölünkbe hullik. Hiszen ilyen körülmények között is változnak az üzleti igények, a vezető technológiák, bizonyos iparágak előtérbe kerülnek, mások pedig irrelevánssá válnak. Korábban már írtunk arról, hogyan menedzseljük okosan fejlesztőként a karrierünket, most szintén ezt a kérdést vizsgáljuk meg egy másik nézőpontból.

Menedzseld a karrieredet úgy, mintha egy vállalat lenne!

A legfontosabb kiindulópont talán az, hogy manapság nem várhatjuk el, hogy valaki fogja a kezünket, és vezessen minket. A cégek mindig változnak, újraszerveződnek, a karriered menedzselésére pedig úgy kell gondolnod, mintha a saját cégedet vezetnéd.

A sikeres vállalkozóknak van termékstratégiájuk, marketing-, és pénzügyi tervük. Szintén jellemző rájuk, hogy hasznos kapcsolatokat építenek szakterületükben résztvevő emberekkel, és olyan tanácsadókkal veszik körül magukat, akik értékes inputot jelentenek, illetve egyfajta elszámoltathatóságot is nyújtanak. Egy jól működő vállalatnál szintén elengedhetetlen a teljesítmény folyamatosa monitorozása, értékelése, és az ebből levont tanulságok alapján történő változtatás. Talán elsőre idegennek tűnhet az ötlet, hogy saját magadra úgy tekints, mint egy termékre, azonban ez a szemlélet egy jó modellt nyújt a sikeres karriermenedzsmenthez. Az előbbiekkel összhangban érdemes az alábbi pontokra fókuszálni:

Termék meghatározása

A termék itt, ahogy már írtam, te magad vagy. Az első lépésben azt kell megvizsgálni, hogy mi az, amit nyújtani tudsz egy munkáltatónak. Ez a lépés az önismeretről szól, és arról, pontosan hol helyezkedsz el a munkaerőpiacon.

Ez jelenti természetesen egyrészt a különböző technikai kompetenciáidat (és a soft skilleket), és azt, hogy ezek hogyan viszonyulnak a versenytársakhoz (más munkavállalókhoz a piacon). Másrészt viszont azt is vizsgálnod kell, hogy ezeket mennyire élvezed, és mik velük pontosan a hosszútávú céljaid. Eltérő célok általában eltérő cselekvési tervet igényelnek (pl. menedzsment vs. technikai szerep).

Piackutatás

Ne csak akkor legyél tisztában azzal, kik és milyen szakembereket keresnek éppen, amikor te magad is állást keresel (erről egyébként jó képet kaphatsz az álláshirdetéseinket böngészve). Rettentő gyakori hiba, hogy az emberek koncentráltan, keményen dolgoznak, hogy megszerezzenek egy állást, azonban amikor már megvan, nem fejlesztik tovább magukat, pedig elengedhetetlen, hogy ez egy folyamatos tevékenység legyen.

Ha mindig képben vagy mindennel, akkor ebből azonnal előnyt tudsz kovácsolni, mihelyst új lehetőségek adódnak, vagy éppen rossz irányba változnak a körülmények a jelenlegi helyeden. Az iparági trendek követése, hírek és cikkek olvasása mellett érdemes a szociális médiát is figyelni: nem árt legalább fél szemmel tisztában lenni azzal, hogy éppen melyek a "menő" cégek, hová mennek sokan, honnan jönnek el sokan, stb.

Légy tisztában a pénzügyeiddel!

Itt is nagyon fontos a folyamatos tájékozódás a fizetési viszonyokról, hiszen így jelentős előnyünk van egy bértárgyaláson. Nem csak arról kell világos képet alkotnod, hogy személy szerint neked mennyit kell keresned, hanem arról is, hogy ez a kompenzáció hogyan viszonyul másokhoz az adott iparágban, régióban.

Fejlődési terv

Nagyon kevés olyan sikeres cég van, amely egyetlen, változatlan termékkel maradt hosszú ideig sikeres. A top vállalatok folyamatosan fejlődnek, változnak annak érdekében, hogy a versenytársakat megelőzzék. Ez pontosan igaz a tech szakemberekre is.

Minden év elején döntsd el, idén milyen új skilleket szeretnél megtanulni, esetleg régieket felfrissíteni. Ne gondolj kizárólag technikai dolgokra, más témákban is tudod magad fejleszteni - soft skillek is kiemelkedő fontosságúak lehetnek. Érdemes kb. negyedévente kiértékelni, hogy hol tartunk a fejlődési céljainkat illetően.

Tanácsadók

Természetesen a cégektől eltérően itt nem megszabott időközönként, formális módon összeülő testületekről beszélünk. Sokkal inkább olyan emberek köréről, akikhez fordulhatsz, ha nehézségekkel találod szembe magad, és akiktől folyamatos visszajelzést kaphatsz a szakmai életedet illetően. Ennek a körnek tipikus tagjai a volt főnökeid, jelenlegi kollégáid, illetve olyanok, akik jelenleg az általad elérendő pozíció(k)ban ülnek.

Sokaknak nehéz lehet felvenni ezt a szemléletet, mivel az értékelést, megerősítést általában kívülről kapjuk (érdemjegyek az iskolában, szülői visszajelzések, munkahelyi értékelések), ez a hozzáállás pedig belső motivációt kíván meg. Azonban a tudatos tervezés a céljaink elérése érdekében mindenképpen megéri a fáradozást.