ITHub

Hogyan formálja a cloud computing a jövő munkahelyeit?

Hogyan formálja a cloud computing a jövő munkahelyeit?
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~3 perc olvasás

Ahogy ma ismerjük, a felhő egy olyan platform, ami adatok tárolását és feldolgozását teszi lehetővé, távol a személyes eszközeinktől. A gyors árcsökkenés miatt a cloud térnyerése megállíthatatlannak tűnik: 2005 óta egy gigabájt cloud tárhely ára tizenöt centről egy penny-ig zuhant, a felhő pedig természetes része lett magán-, és üzleti életünknek egyárant. Nehéz megjósolni, hogyan fogja tovább formálni ez a trend a jövőt, ebben a posztban mégis erre teszünk kísérletet Greg Walters írása nyomán.

Hogyan formálja a cloud computing a jövő munkahelyeit?

A következőkben három megfigyelést vizsgálunk meg, amik talán betekintést nyújtanak a felhő fejlődésének további irányaiba, illetve annak következményeibe.

Az algoritmusok uralma

A cloud automatizáció által egyre inkább szűnnek meg olyan állások, amelyeket korábban emberek töltöttek be; itt főleg kevés kreativitást igénylő, és/vagy repetitív munkákról beszélünk elsősorban.

Gondoljunk például az online fizetésre. Az engedélyezési folyamatokat ma már automatizált algoritmusok kezelik, az egész fizetési procedúrát számos eszköz támogatja, így sokkal kevesebb emberi felügyeletre van szükség, borítékok nyálazásáról nem is beszélve. Az ilyen jellegű munkák, amelyeket korábban hús-vér emberek végeztek, egyetlen algoritmussal helyettesíthetők.

A mókuskerék vége

A már ma is teljesen mobil munkaerő miatt a munkavégzéshez egyre kevésbé szükséges a fizikai jelenlét. A napi üzletmenet kerete valószínűleg nem fog különösebben változni, azonban az iroda helyett egyre inkább a nappalinkból, vagy akár a strandról fogjuk végezni megszokott feladatainkat.

A megszokott home office helyett itt érdemes inkább az everywhere office kifejezést használnunk, hiszen pont erről van szó: az irodánk a felhőben van.

Laposabb vállalati hierarchiák

Valószínűleg ez az egész cloud egyik legkomolyabb előnye: mindenki, mindenhonnan hozzáfér mindenhez, ez pedig megakadolyázza az ún. információs silók kialakulását a cégen belül.

Ez egyrészt a hivatalnok, irodista jellegű munkák eltűnését is jelenti (ld. első pont), de ennél többről van szó. Ahogy az unalmas munkák automatizálttá válnak, úgy adódik egyre nagyobb lehetőség a specializációra — dolgozóknak és vállalatoknak egyaránt.

Talán kicsit elrugaszkodott, de képzeljük el azt a személyt, aki eddig egy cég követeléskezelésével foglalkozott — lehet, hogy a nagyfokú automatizáció miatt ezután több cégnél is el tudja majd látni ezt a feladatot egyszerre. Ebből kifolyólag nem is rendelkezne közvetlen menedzserrel, irodai szabályokkal, és nem is jelentene akkora elkötelezettséget egy adott cég felé egy ilyen szerep.

Ez egy erős paradigmaváltás a munkavállalók magukról alkotott képét illetően is. Nem dolgoznánk többé egyetlen vállalatnak, de továbbra is lenne szakmánk, hivatásunk — a többség egyfajta szuper-freelancer lenne, így maximalizálva tudása kihasználtságát.

Mit jelent ez a vállalatoknak?

A munka ezen új világa felborítja a megszokott hierarchiákat, és a dolgozók kezébe adja a döntést azt illetően, hogy honnan, mikor és kivel dolgozunk együtt. A cégek szempontjából ezek az "új" munkavállalók produktívabbak és speciálisabb tudással rendelkeznek. Mindennek az alapját pedig a felhő alapú számítástechnika képezi, ami lehetővé teszi ezt a nagyfokú mobilitást és a kritikus üzleti információk minden eddiginél könnyebb megosztását.

Természetesen ez csak néhány lehetséges irány, felvetés. Ti mit gondoltok, merre visz minket a cloud?