ITHub

Hogyan adjunk (és kapjunk) negatív kritikát?

Hogyan adjunk (és kapjunk) negatív kritikát?
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~2 perc olvasás

Bár számos kutatás bizonyítja, hogy a társaktól és a felettesektől érkező gyakori visszajelzés jótékony hatással van a teljesítményre, a tech iparban dolgozók sokszor mégis ódzkodnak kritikát megfogalmazni kollégáikkal szemben. Negatív kritikát kapni sosem kellemes, és helyesen adni sem könnyű. Ebben a posztban néhány tippet adunk, hogy mindkettő könnyen menjen a jövőben.

Fontos az építő jelleg hangsúlyozása

Emberi lényként ösztönösen hajlamosak vagyunk minden cselekvéshez szándékot társítani, és gyorsan eldönteni, ki az "ellenség" és ki a "barát". Ha nem tesszük világossá, hogy kritikánk mögött alapvetően javító szándék bújik meg, munkatársunk azt könnyen támadásnak veheti.

Jó, ha a szándék megfogalmazása megelőzi a kritika tartalmi részét. Érdemes folyamatosan figyelni a másik felet, és ha hirtelen defenzívvé válna, folyamatosan erősítsük meg, hogy hozzáállásunk pozitív, és a célunk elsősorban az, hogy segítsünk.

Hasonlóan, ha fordul a kocka, és velünk szemben fogalmaz meg valaki negatív kritikát, ne feltételezzünk azonnal rossz szándékot; egy-egy visszakérdezéssel próbáljuk meg tisztázni a dolgot.

Szorítkozzunk a tényekre!

Ne tegyünk szubjektív, vagy bíráló állításokat, amikor negatív kritikát fogalmazunk meg! A legjobb, ha csak a száraz tényeket közöljük, minél objektívebb a megfogalmazás, annál jobb. A legelőnyösebb, ha a mondandónkat valamilyen külső, elfogulatlan érvvel is meg tudjuk erősíteni (például X algoritmus az adott helyzetben bizonyítottan jobb, mint Y, ahogy a linkelt tesztek is bizonyítják, stb.).

Természetesen közöljük a konklúziónkat, de próbáljuk meg azt nem véglegesként beállítani, hiszen az is könnyen lehet, hogy nincs igazunk. Parancs helyett próbáljunk párbeszédet kialakítani, amelyben a kritikát fogadó fél is kifejtheti véleményét.

Nagyon jó taktika az is, ha a kritikánkat, tanácsainkat a jövőre vonatkoztatva fogalmazzuk meg. Például egy projekt után ahelyett, hogy kiemeljük az elkövetett hibákat (és persze azok elkövetőit), fókuszáljunk arra, mit lehetne a következő projekten jobban csinálni (csapatként és egyénenként egyaránt).

Ha mi kapjuk a kritikát, és az információ vagy az érvelés nem teljesen világos, mindenképpen kérdezzünk, ne védjük foggal-körömmel az álláspontunkat. Maradjunk csendben, hallgassuk meg a másik felet és figyeljünk alaposan, még ha néha nehéz is. Bár negatív kritikát adni és kapni sem könnyű feladat, ugyanakkor kiváló lehetőség a személyes fejlődésre, tanulásra és növekedésre — szakmailag és emberileg egyaránt.