Pl. "Java fejlesztő", "SAP tanácsadó", "Unix adminisztrátor"

Karrier blog
Karriertippek, tanácsok IT szakembereknek, megbízható forrásból.

Hogyan adjunk (és kapjunk) negatív kritikát?

Karrier 2016. szeptember 23. Farkas Gábor

Bár számos kutatás bizonyítja, hogy a társaktól és a felettesektől érkező gyakori visszajelzés jótékony hatással van a teljesítményre, a tech iparban dolgozók sokszor mégis ódzkodnak kritikát megfogalmazni kollégáikkal szemben. Negatív kritikát kapni sosem kellemes, és helyesen adni sem könnyű. Ebben a posztban néhány tippet adunk, hogy mindkettő könnyen menjen a jövőben.

Fontos az építő jelleg hangsúlyozása

Emberi lényként ösztönösen hajlamosak vagyunk minden cselekvéshez szándékot társítani, és gyorsan eldönteni, ki az "ellenség" és ki a "barát". Ha nem tesszük világossá, hogy kritikánk mögött alapvetően javító szándék bújik meg, munkatársunk azt könnyen támadásnak veheti.

Jó, ha a szándék megfogalmazása megelőzi a kritika tartalmi részét. Érdemes folyamatosan figyelni a másik felet, és ha hirtelen defenzívvé válna, folyamatosan erősítsük meg, hogy hozzáállásunk pozitív, és a célunk elsősorban az, hogy segítsünk.

Hasonlóan, ha fordul a kocka, és velünk szemben fogalmaz meg valaki negatív kritikát, ne feltételezzünk azonnal rossz szándékot; egy-egy visszakérdezéssel próbáljuk meg tisztázni a dolgot.

Szorítkozzunk a tényekre!

Ne tegyünk szubjektív, vagy bíráló állításokat, amikor negatív kritikát fogalmazunk meg! A legjobb, ha csak a száraz tényeket közöljük, minél objektívebb a megfogalmazás, annál jobb. A legelőnyösebb, ha a mondandónkat valamilyen külső, elfogulatlan érvvel is meg tudjuk erősíteni (például X algoritmus az adott helyzetben bizonyítottan jobb, mint Y, ahogy a linkelt tesztek is bizonyítják, stb.).

Természetesen közöljük a konklúziónkat, de próbáljuk meg azt nem véglegesként beállítani, hiszen az is könnyen lehet, hogy nincs igazunk. Parancs helyett próbáljunk párbeszédet kialakítani, amelyben a kritikát fogadó fél is kifejtheti véleményét.

Nagyon jó taktika az is, ha a kritikánkat, tanácsainkat a jövőre vonatkoztatva fogalmazzuk meg. Például egy projekt után ahelyett, hogy kiemeljük az elkövetett hibákat (és persze azok elkövetőit), fókuszáljunk arra, mit lehetne a következő projekten jobban csinálni (csapatként és egyénenként egyaránt).

Ha mi kapjuk a kritikát, és az információ vagy az érvelés nem teljesen világos, mindenképpen kérdezzünk, ne védjük foggal-körömmel az álláspontunkat. Maradjunk csendben, hallgassuk meg a másik felet és figyeljünk alaposan, még ha néha nehéz is. Bár negatív kritikát adni és kapni sem könnyű feladat, ugyanakkor kiváló lehetőség a személyes fejlődésre, tanulásra és növekedésre — szakmailag és emberileg egyaránt.

Címkék

Még nincs ITHub szakmai profilod?

Hozz létre egyet pár perc alatt, és csatlakozz a magyar IT karriercsomóponthoz!

Készítsd el szakmai profilodat!

Hasonló cikkek