IT blog
Szakmai tanácsok, új módszertanok, hogy napról-napra jobb fejlesztővé válhass.

Google AMP: 5 kérdés és válasz

IT 2016. július 6. Kóbor Ádám

A Google 2015 végén jelentette be az AMP érkezését, ám ekkor még nem lehetett biztosra venni, hogy a koncepció meg is veti a lábát. Fél év elteltével úgy tűnik, hogy az ötletből működő megoldás lett, ezért James A. Martin írása nyomán mi is megnézzük, hogy mit várhatunk az AMP-tól.

google amp

1. Mi az a Google AMP?

Az AMP egy nyílt forráskódú projekt, ami azt tűzte ki magának célul, hogy segítsen előállítani olyan webes tartalmakat, melyek szinte azonnal betöltődnek a böngészőben, tartalmazzanak akár videókat, képeket, vagy animációkat is.
Az ötlet azért született, mert az internetes böngészésben egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a mobileszközök, és ez a trend úgy tűnik, hogy nem is fog változni mostanában. Így az egyes oldalak számára kritikus lehet, hogy milyen a látogatók élménye, nem mindegy ugyanis, hogy 20 vagy 1 másodpercet kell várni egy cikk betöltésére (ezek a számok nem hasraütésszerűen születtek, a Google ekkora, vagy ennél akár nagyobb gyorsulást ígér az AMP-pal).

2016. február 23-tól a Google a mobilos találati listái is megváltoztak, az optimalizált oldalakat egy kis villámot ábrázoló ikon jelöli, utalva ezzel az AMP-ra.

2. Hogyan működik az AMP?

Az ún. AMP-HTML alapjában véve nagyon hasonlít a HTML5-re, a legtöbb tag teljesen szabványos, néhány helyett azonban az AMP specifikus verziót kell használnunk, ilyen pl. az img, video, audio és az iframe is, néhány pedig tiltott (a teljesség igénye nélkül: form, object, frame, base, param, embed). A form tag mellőzése meglepő lehet, ám fontos leszögeznünk, hogy az AMP célja a statikus weboldalak betöltésének gyorsítása, ebbe pedig az űrlapok nehezen férnek bele.
Magát az optimalizációt egy aszinkron JS szkript végzi, az AMP-pal kompatibilis oldalakat pedig a Google egy CDN-hez hasonló elven gyorsítótárazza.

A fentiekből fakadóan a weboldalunk AMP verziója nem fogja helyettesíteni a mobilra optimalizált verziót, ezek mint egymás alternatívái létezhetnek.

3. Milyen oldalak kovácsolhatnak előnyt az AMP-ból?

Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy elsősorban a hírportálok, és az egyéb hasonló, statikus tartalmakat előállító oldalak használják az AMP-ot. Június 30-án pl. az eBay is bejelentette, hogy a legnépszerűbb termékek, és kulcsszavak ezentúl az AMP által gyorsítva jelennek majd meg.

4. Befolyásolja az AMP a SEO-t?

Jelenleg nem rangsorolja előbbre a Google az AMP-ra optimalizált oldalakat, ám ez valószínűleg nem lesz mindig így. Elég csak arra gondolnunk, hogy az oldalak betöltési ideje viszont fontos szempont a találati lista összeállításakor, így közvetve akár már most is befolyásolhatja a rangsort az AMP.

A gyorsabb betöltésből fakad egy másik közvetett előny is: az ilyen oldalaknál alacsonyabb a visszafordulási arány, amiből a Google arra következtet, hogy értékesebb az oldal, és ez szintén pozitívan hat a helyezésünkre.

5. Milyen hátrányai vannak az AMP-nak?

Mint minden jelentősebb webes újításnál, úgy valószínűleg az AMP-nál sem lesz akadálymentes az "átállás", még akkor sem, ha nem konkrét váltásról van szó, és az AMP csak mint egy alternatíva lép be a mobilra optimalizált oldalak mellé. Ugyanakkor érdemes végiggondolni, hogy a SEO mennyire manuális, és barkács jellegű volt a kezdetek kezdetén, most pedig hány kész eszköz, plugin áll a rendelkezésünkre. Ez az AMP esetében sem lesz máshogy, és biztos, hogy idővel az általa indukált módosítások kiválthatóak lesznek automatizációval.

A legnagyobb nehézséget talán a platform határainak megértése jelenti majd. Nem használhatunk pl. külső JS library-kat sem, csak az AMP sajátját, ami meglehetősen fapados, így tulajdonképpen a nagyon izgő-mozgó, agyoneffektezett oldalunkat érdemes alapjaiban újragondolnunk, ha az AMP verzióját készítjük.

Egy másik problémás kérdés, hogy ha a Google keresőjében fellelt, AMP-ra optimalizált oldalakat szeretnénk megosztani valakivel, akkor az URL a google.com-ra fog mutatni, nem pedig az eredeti címre, ami hátrányosan befolyásolhatja az eredeti webhely forgalmát.

Az AMP Magyarországon egyelőre sajnos nem érhető el, de érdemes lehet előre felkészülni rá.

Címkék

Hasonló cikkek