5 idegesítő dolog a LinkedIn-ben
Bár a LinkedIn az utóbbi években kétségkívül Magyarországon is komoly álláskereső eszközzé nőtte ki magát, és valóban hasznos tud lenni a karrierünk építésében, a felhasználók azért gyakran megfogalmaznak idegesítő dolgokat a közösségi platformmal szemben — Quora válaszokból, és a TechRepublic hasonló felméréséből szemezgetve gyűjtöttük össze a leggyakrabban előfordulókat.
1. LION-ok
Ha a betűszó nem mond semmit, akkor is ismered ezeket az embereket (a LION egyébként a LinkedIn Open Networker rövidítése): ők azok, akik válogatás nélkül connectelnek bárkivel, és bárkitől elfogadnak kapcsolódási kérelmeket.
A felszínen ez a magatartás teljesen ártalmatlannak tűnhet. Sőt, néhány ismerősünktől talán még olyan tanácsot is kaphattunk, hogy a karrierépítés szempontjából az a leghatékonyabb, ha magunk is LION-ná válunk. Amit viszont nem mondanak el, az a sötét oldala a dolognak, mert a LION-ok úgy hiszik, ha már rendelkeznek az email címeddel, arra azonnal elkezdhetnek marketing hírleveleket küldeni. Néhányuk arra a fantasztikus tényre is rájött, hogy kontaktlisták árusításával is pénzt lehet keresni. Gyakran kimaxolják a meghívható ismerősök háromezres határát, ilyenkor is hajlamosak idegesítő emaileket küldeni.
2. Választrollok
A LinkedIn egyik erőssége, hogy a legkülönbözőbb szakmai témákban feltett kérdésekre viszonylag gyorsan kaphatunk választ, és ami talán még ennél is jobb, azok sokszor hiteles, hozzáértő emberektől érkeznek.
Vannak, akik természetükből fakadóan segítőkészek, mások viszont ezt a funkciót kizárólag saját maguk promotálására használják. Őket is könnyű felismerni: a válaszok többsége az általuk árult termékre lyukad ki valamilyen módon, de valódi tartalmat csak érintőlegesen szolgáltat, így folyamatosan a spammelés határán táncolnak.
3. Semmit sem jelentő endorsementek
Messziről jött ember azt mond, amit akar. Valószínűleg ezzel akartak védekezni a LinkedIn-nél is azzal, hogy bevezették az endorsement funkciót, ahol külső emberek erősíthetik meg a profilunkon megjelölt kompetenciáinkat. A probléma ezzel ma az, hogy sokan — viszonzást remélve — össze-vissza erősítenek meg mindent; akkor is ha nem is tudják, valójában értünk-e az adott dologhoz, esetleg soha nem is dolgoztunk együtt. Persze sokan ilyenkor kötelességüknek érzik, hogy ők is megerősítsék az adott személy egy-egy kompetenciáját, így végül az egész hálózat egy megbízhatatlan katyvasszá nő.
4. A Facebook-szindróma
Rengeteg embernek a Facebook (vagy még rosszabb esetben a MySpace) volt az első szociális médiával kapcsolatos élménye, és annyira hozzászokott az ott normálisnak tekintett magatartáshoz, hogy ezt a LinkedIn-en is alkalmazza. Ez két dologban mutatkozik meg. Az első a semmitmondó, és/vagy magánjellegű frissítések posztolása, amikre semmi szükség nincs egy elvileg szakmainak szánt közösségi oldalon.
A másik dolog az "ismerősnek jelölés": a Facebookon relatíve megszokott, hogy azokat is barátunknak jelöljük, akivel egyszer összenéztünk a villamoson, a LinkedInen ennek azonban nem sok értelme van, mégis sokan így használják a hálózatot. Persze lehetséges, hogy valakit nem ismerünk, de hallomásból vagy profilja alapján szeretnénk vele felvenni a kapcsolatot, de ekkor legalább arra vegyük a fáradságot, hogy megváltoztatjuk az alapértelmezett üzenetet.
5. Rengeteg email
Sok felhasználó szerint a LinkedIn által alapértelmezett beállítások mellett küldött emailek száma egyszerűen túlzás. Biztosan mindenkinek ismerősek a "Please add me to your LinkedIn network", "Jobs at your company", "Congratulate This Person and 3 others", "News about XY and more happening with your network", stb. témájú emailek, amik ellepik a fiókunkat regisztráció után. Szerencsére ha kicsit elmerülünk a beállításokban, ez mérsékelhető, de elsőre mégis rossz képet fest a dolog.
Ti mennyire használjátok aktívan a LinkedIn-t? Vannak más dolgok, amik idegesítenek benne? Irány a kommentdoboz!