ITHub

5 helyzet, amikor jobb csendben maradni a munkahelyen

5 helyzet, amikor jobb csendben maradni a munkahelyen
Farkas Gábor
Farkas Gábor
| ~3 perc olvasás

Rengeteg cikk és blog születik arról, hogy mely munkahelyi helyzetekben mit, vagy épp mit nem szabad mondanunk. Azonban sok olyan szituáció van, amikor a legjobb, ha egyáltalán nem mondunk semmit.

5 helyzet, amikor jobb csendben maradni a munkahelyen

Itt nem csak a régi szülői tanácsról van szó, mely szerint ha nincs egy jó szavunk valakihez, inkább ne mondjunk semmit. Nagy sikerek, pozitív események kapujában gyakran egy kicsúszott rossz szó is végzetes lehet — a Mashable segítségével az alábbiakban néhány ilyet gyűjtöttünk össze.

1. Amikor a másik fél önmagával kezd vitatkozni

Az emberek sokszor hajlamosak rossz tárgyalási taktikáikkal egyfajta negatív spirálba kerülni (például ajánlatot tesznek, majd visszavonják azt, gondolván, hogy a másik fél nem fogadja el). Ha ilyen bizonytalansággal szembesülünk, sokszor jobb kivárásra játszani, hogy a helyzet "megoldja magát".

2. Ha kérdeztünk valamit

Ez egyértelműnek tűnik, mégis mindannyian ismerünk olyan embereket, akik amint kérdeznek valamit, meg sem várják a választ, hanem azonnal közbevágnak — néha maguk válaszolják meg saját kérdésüket, néha pedig nyomást helyeznek a kérdezettre, de a lényeg ugyanaz.

Ezzel a viselkedéssel leginkább azt üzenik, hogy a valódi válasz nem is érdekli őket, csupán a saját véleményüket akarják közölni az adott kérdésről. Kerüljük el ezt, ha lehet.

3. Ha fogalmunk sincs a témáról

Szintén evidens kéne hogy legyen, mégsem az (és valószínűleg ezt is mindnyájan tapasztaljuk). Emögött a viselkedés mögött sokszor az a tény áll, hogy a csend kellemetlen, és hajlamosak vagyunk megtörni csak azért, hogy oldjuk a feszültséget.

Jegyezzük meg: sosem kötelező csupán azért részt venni egy beszélgetésben, hogy részt vegyünk benne!

4. Ha a mondandód sokkal inkább szól magadról, mint a másikról

Képzeld el azt a szituációt, amikor egy munkatársad a hétvégi terveiről kezd mesélni neked, te pedig azonnal elkezdesz hozzá kommentárt fűzni, kijavítani, vagy javaslatokat tenni (máskor menjetek a forgalom miatt, te egy másik szállodában voltál, ami jobb, stb.). Ezzel nincs is baj, amíg nem kizárólag irigységből vagy büszkeségből teszed. Ha mégis, jobb inkább csendben maradni.

5. Amikor elkezdesz egy prezentációt, előadást

Ez egy nagyon hatásos technika, amit sok kiváló szónok is alkalmaz. A lényege, hogy a tényleges előadásunk elkezdése előtt már-már kellemetlenül hosszú szünetet tartunk. Ez azonnal megragadja a közönség figyelmét, sőt, akár elkezdhetnek "drukkolni" is neked, hiszen azt hihetik, gondjaid vannak a prezentáció elkezdésével.

Ezzel egy jelentős részüket azonnal az oldaladra állítod, és könnyebb lesz fenntartani a figyelmet a további időben.

Ti milyen helyzeteket tudnátok még mondani, amikor jobb nem megszólalni? Volt olyan alkalom, amikor rosszul jöttetek ki egy ilyen szituációból, és utólag jobb lett volna betartani ezt a tanácsot?